دستورالعمل‌های دیابت اروپا فواید ورزش و رژیم غذایی مدیترانه‌ای را پررنگتر کرد

 ۲سپتامبر ۲۰۱۹ - متخصصان قلب به افراد مبتلا به دیابت و کسانی که در معرض خطر بالایی برای ابتلا به دیابت نوع ۲قرار دارند، توصیه نمودند که حداقل ۱۵۰دقیقه در هفته، ورزش کنند و رژیم غذایی مدیترانه‌ای را نیز به عنوان یک رژیم غذایی سودمند اتخاذ کنند.

 انجمن کاردیولوژی اروپا( ESC ) دستورالعمل‌های جدید خود را که شامل دستورالعملهایی برای افراد مبتلا به دیابت ، پیش دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی می شود با همکاری انجمن اروپایی مطالعات دیابت ( EASD) منتشر کرد. این رهنمودها به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کند تا ۱۵۰دقیقه در هفته یا بیشتر به ورزش متوسط تا شدید بپردازند تا از فواید آن‌ بهره مند شوند. افراد در معرض خطر بالای دیابت نوع ۲نیز می‌توانند با رسیدن به این سطح از فعالیت، به کاهش شانس خود برای ابتلا به دیابت نوع ۲کمک کنند.

انجمن کاردیولوژی اروپا اعلام کرده‌ است که ورزش سبب بهبود سطح گلوکز خون و کاهش خطر مشکلات قلبی و عروقی می شود. این دستورالعملها پس از مرور مقالات مربوط به مداخلات رژیم غذایی و تشویق مردم به اتخاذ یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از روغن زیتون و یا انواع آجیل، برای کاهش خطر حوادث قلبی و عروقی تدوین شد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای روشی انعطاف‌پذیر برای تغذیه است که می‌تواند از دریافت ماکرونوترینتهای مختلف(مقادیر مختلف کربوهیدرات، پروتیین و چربی، بسته به نیازهای فردی) حمایت کند و بر پایه مصرف غذاهای طبیعی و کامل، بجای غذاهای بسیار فرآوری شده، بنیان گذاری شده است.

در این دستورالعملها به طور خلاصه در مورد روش‌های رژیم غذایی کم کربوهیدرات بحث شده، و به به یک فراتحلیل ( آنالیز چندین مطالعه ) اشاره شده است که نشان می دهد رویکردهای رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کربوهیدرات بالا پس از گذشت یک سال منجر به کاهش وزن مشابهی شده‌ اند، اما این دستورالعمل، تفاوت در میزان قند خون بین رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات و پر کربوهیدرات را بررسی نکرده است.

در این دستورالعملها آمده است با تغییر سبک زندگی و کاهش دریافت کالری می توان به کاهش وزن بدن کمک کرد. براساس این دستورالعملها، افراد مبتلا و در معرض خطر دیابت همچنین با ترک سیگار و اجتناب از مصرف الکل می توانند از فواید بسیاری بهره‌مند شوند.

 افراد مبتلا به دیابت می توانند با نظارت فردی بر مقدار قند خون و شیوه ی زندگی خود به کنترل بهتری دست یابند. در این دستورالعملها آمده است که خود نظارتی بر قند خون و نظارت مستمر قند خون ابزارهای ارزشمندی برای بهبود کنترل قندخون هستند.

 پروفسورCosentino ، استاد کاردیولوژی از موسسه ی کارولینسکاو بیمارستان دانشگاهکارولینسکا گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که برای مدیریت و کنترل بهتر دیابت، به خصوص در دیابت نوع ۱، اندازه گیری گلوکز باید بصورت مدوام انجام شود. در عین حال، در تکنولوژی فلش جدید که از یک سنسور کوچک در پوست برای نظارت مداوم سطح گلوکز استفاده می‌شود، مقدار قند خون هر لحظه اندازه گیری می شود. بحثهای مشابهی در مورد نظارت بر فشار خون خانگی وجود دارد. این دستورالعمل‌ها همچنین توصیه‌هایی در مورداستاتین هادارند از جمله این که زنان مبتلا به دیابت و در سن باروری نباید این دارو را مصرف کنند. همچنین در مورد تجویز استاتین ها برای جوانان باید احتیاط های لازم در نظر گرفته شود.

 پروفسور Cosentino افزود: تاکید این دستورالعملها به ارائه ی اطلاعات جدید در مورد چگونگی پیش‌گیری و مدیریت اثرات دیابت بر قلب وعروق، با تمرکز بر داده‌های جدیدی است که پس از دستورالعملهای ۲۰۱۳، ظهور کرده‌اند. برای مطالعه ی این دستورالعمل به لینک زیر رجوع کنید:

https://academic.oup.com/eurheartj/advance-article/doi/10.1093/eurheartj/ehz486/5556890

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/sep/european-diabetes-guidelines-highlight-benefits-of-exercise-and-mediterranean-diet-92888532.html